10 viktiga steg för att bygga en bra webbplats för småföretag
Oavsett om du är frilansfotograf, äger en järnaffär eller har en annan typ av småföretag, är en bra webbplats avgörande för ditt företags framgång.
Om du funderar på att bygga en ny startwebbplats eller göra din nuvarande webbplats mer effektiv, här är 10 viktiga steg för att komma igång och hjälpa din småföretagswebbplats att konkurrera effektivt på onlinemarknaden.
Skaffa ett bra domännamn
Ditt domännamn, även känt som din webbadress, är ofta ingångspunkten till din webbplats. Det är viktigt att det gör ett gott intryck för användbarhetssyfte, såväl som för sökmotoroptimering (SEO).
Här är några tips för att komma fram till ett optimalt domännamn:
- Gör det enkelt att stava. Försök att inte använda slang, påhittade eller extremt esoteriska ord.
- Håll det så kort som möjligt. Ju kortare det är, desto lättare är det att komma ihåg och skriva rätt.
- Använd rätt domäntillägg. Försök att alltid göra det till ett .com-domännamn (till skillnad från .net, .co, etc.) såvida det inte är lämpligare att använda ett annat tillägg, som .gov, .edu eller .org.
- Undvik siffror och bindestreck. De är svåra att komma ihåg och mindre eleganta och minnesvärda än domännamn med endast ord, och kan missförstås när domännamnet uttrycks.
- Gör adressen bred för att underlätta framtida tillväxt. Till exempel är Amazon.com en mycket bredare webbadress än BooksOnline.com och tillåter Amazon att sälja i stort sett alla typer av konsumtionsvaror istället för bara böcker, vilket var dess ursprungliga syfte.
- Se till att det är minnesvärt. Med så många webbplatser på internet är det viktigt att ditt webbplatsnamn är catchy så att folk kommer ihåg hur man kommer åt det i framtiden.
- Undersök domännamnet. Googla på den för att se om en liknande webbadress redan finns online och sök för att se till att den inte innehåller några registrerade varumärken.
- Kolla om priset är rätt. Bestäm om du kan köpa din önskade webbadress till ett rimligt pris eftersom de flesta bra domännamn tas och kommer att behöva köpas från den nuvarande ägaren.
- Undvik meningslösa namn. Välj ett namn som förmedlar en mening så att användarna omedelbart vet vad ditt företag är. Yahoo och Google är catchy namn, men de var mycket dyra att varumärket, och ditt småföretag kanske inte har samma budget.
- Skapa en SEO-vänlig URL. När det är lämpligt, försök att komma på en SEO-vänlig webbadress som innehåller sökord och geo-plats; till exempel "www.Göteborgselektrikern.com."
Köp säkert, skalbart webbhotell med bra teknisk support
En webbplatsvärd (eller ibland kallad webbhotellleverantör) är ett företag som erbjuder den teknik och de tjänster som krävs för att en webbplats ska kunna ses på internet. Du kopplar ditt domännamn till din värdleverantör så att när användare besöker din webbadress, visas din webbplats som du lagrar på ditt värdkonto.
Värdtjänster kan kosta allt mellan 20-1000+ per månad, beroende på vilken typ av teknik och support du väljer. Du kan vanligtvis få rabatt om du köper en årlig plan i motsats till en månadsplan.
Visa tydligt en tydlig beskrivning av ditt företag
Det är viktigt att låta folk veta vem du är och vad du gör direkt så att de inte känner sig förvirrade när de besöker din webbplats för småföretag. Se till att din huvudwebbbanner (även känd som en "hjältebild") och efterföljande banners är visuella representationer av dina tjänster, och även att du har en introduktionstext längst upp på sidan som beskriver vem du är och vad du gör .
Se dessutom till att både huvud- och sidfotsnavigeringsmenyerna har länkar till sidan "Om oss" lätt tillgängliga så att folk kan klicka på dem och läsa mer om ditt företag på djupet.
Implementera det bästa innehållshanteringssystemet
Ett innehållshanteringssystem (CMS) är ett program eller en applikation som används för att skapa och hantera digitalt innehåll. Ett bra CMS hjälper dig att underhålla din webbplats, och du behöver inte mycket teknisk kunskap för att använda den. Du bör välja ett CMS som är designat för dina unika behov; olika system används av olika skäl, såsom användarvänlighet, utbyggbarhet och budget.
Följande är några populära system med beskrivningar av deras styrkor och svagheter.
WordPress: WordPress är världens mest populära CMS. Den har en stor, aktiv supportgemenskap och många användbara plugins för att utöka funktionaliteten på din webbplats. (Och om du inte hittar ett plugin som gör vad du vill är det lätt att hitta en WordPress-utvecklare som kan göra en åt dig!) WordPress är också gratis och relativt enkelt att installera. De flesta webbplatsutvecklare är bekanta med det så det är inte svårt att hitta en person eller byrå som kan arbeta på din webbplats. Jag rekommenderar normalt att småföretag använder WordPress för att skapa sina webbplatser, på grund av dess flexibilitet och utbyggbarhet.
Drupal: Drupal är ett annat populärt CMS. Det erbjuder många av samma fördelar som WordPress, inklusive flexibilitet, användarvänlighet och en stor supportgemenskap. Det är särskilt ett säkrare CMS än WordPress (säkrare från skadlig aktivitet); men det har inte så många plugin- eller temaalternativ, vilket gör det mindre utbyggbart. Under många år drevs Vita husets webbplats (Whitehouse.gov) med Drupal, men har sedan dess gått över till WordPress, som den fortfarande använder idag.
Joomla!: Ett annat populärt CMS är Joomla! Ur lådan har den bättre SEO, säkerhet och flerspråkighet än WordPress; Men med hjälp av några plugins överträffar WordPress Joomla!s möjligheter.
Välj en bra e-handelsplattform
Om du planerar att sälja varor och/eller tjänster via din webbplats behöver du rätt teknik för att göra det. (Om du för närvarande inte säljer något, kanske du vill överväga att göra det eftersom e-handel potentiellt kan öka dina vinster.) Om du bestämmer dig för att tillåta användare att göra ekonomiska transaktioner med dig online måste du välja rätt plattform för din affärsmodell.
Skapa ett intressant, minnesvärt och engagerande användargränssnitt för webbplatsen
Se till att gränssnittet för ditt småföretags webbplats ger ett positivt intryck som leder till resultat. Du kan göra det genom att implementera följande förslag:
- Använd vacker grafik och lättlästa typsnitt.
- Se till att din grafik är komprimerad och optimerad för snabb laddning. Om din webbplats är långsam kommer sökmotorer som Google att straffa din rankning.
- Undersök tävlingen för att se hur de har designat och optimerat sina webbplatser; implementera liknande komponenter som fungerar för din webbplats för småföretag.
- Undersök din målgrupp för att se vad de vill ha från din webbplats och gör det enkelt för dem att uppnå det.
- Håll dig konsekvent på varumärket genom hela din webbdesign.
- Designa ett intuitivt navigeringssystem som gör det möjligt för användare att snabbt komma till de sidor de behöver.
- Publicera lättillgänglig kontaktinformation.
- Inkludera uppenbara uppmaningar (särskilt "köp nu"-knappar).
Skapa sidor som är standard för småföretagswebbplatser, till exempel:
- Hem
- Om oss
- Produkter/tjänster (med beskrivningar och visuellt tilltalande bilder)
- Webbplatskarta (för SEO-ändamål)
- Ledningsgrupp
- Kontakta oss
- Användarvillkor (onlinekontraktet som styr hur användare kan använda din webbplats)
- Integritetspolicy
- Ytterligare sidor som är relevanta för ditt specifika småföretag
Optimera din webbplats för småföretag för sökmotorer
SEO är en uppsättning metoder du tillämpar på din webbplats för att säkerställa att sökmotorer indexerar och rangordnar din webbplats på lämpligt sätt och sedan visar den för sökmotoranvändare. När din webbplats har "genomsökts" av sökmotorer, konkurrerar den med webbplatser som har liknande innehåll. Ju bättre din webbdesign och ditt innehåll är, desto högre kommer din webbplats att visas på sökmotorernas resultatsidor.
Skapa och publicera regelbundet kvalitetsinnehåll
Både kvantitet och färskhet av innehåll är viktiga för sökmotorer, så det är viktigt att du skapar en plan för att publicera kvalitetsartiklar och/eller blogginlägg på din webbplats och på externa webbplatser som länkar till din webbplats. Om du vill ranka högt i sökmotorernas resultat och uppmuntra folk att återvända till din webbplats om och om igen, måste du uppdatera din webbplats med nytt och relevant innehåll så ofta som möjligt.
Förutom statiskt sidinnehåll och artiklar är en bra form av innehåll att lägga upp på din webbplats vittnesmål. Att be om vittnesmål från dina kunder och sedan publicera dem på din webbplats är ett utmärkt sätt att lägga upp färskt, högkvalitativt innehåll på din webbplats som gör ditt lilla företag mer attraktivt.
Se till att ditt innehåll använder en lämplig ton på varumärket som folk kommer att njuta av att läsa.
Installera verktyg för webbansvariga
Använd viktiga data för att hjälpa dig analysera trafik och webbplatsprestanda genom att installera Google Analytics och Google Search Console (båda helst via Google Tag Manager) och Bing Webmaster Tools. Dessa verktyg kan användas för att spåra följande typer av information:
- Dagliga, veckovisa och månatliga besökare på din webbplats
- Antal visningar på varje sida på din webbplats
- "Avvisningsfrekvens" – andelen användare som kommer till din webbplats och lämnar efter att bara ha tittat på en sida (Googles algoritmer ger högre ranking till webbplatser som har en låg avvisningsfrekvens, enligt teorin att besökare tillbringar mer tid på webbplatsen och tycker att det är värdefullt.)
- Genomsnittlig tid som besökarna spenderar på webbplatsen
- Genomsökningsfel på din webbplats (fel som sökmotorerna hittade på din webbplats när de genomsökte dess innehåll)
- Trasiga länkar på sajten
- Nyckelord som leder användare till din webbplats
- Bakåtlänkar till din webbplats
- Nedladdningstid för webbsidan
- Annan information som kan hjälpa dig att förbättra din SEO
Implementera en underhållsplan för webbplatsen
En webbplats bör inte skapas och sedan tillåtas att bli gammal. För att få en framgångsrik webbplats som rankas bra i sökmotorerna och som inte blir hackad måste du se till att den underhålls ordentligt.
Här är några tips för att skapa en underhållsplan för småföretagswebbplatser:
- Kontrollera data från Verktyg för webbansvariga minst en gång i månaden och få alla viktiga fel skickade till dig via e-post i realtid.
- Använd trafikdata för att lära dig mer om din målgrupp så att du bättre kan tillgodose dem.
- Använd prestandadata för att optimera och åtgärda varningar och fel.
- Se till att all programvara alltid är uppdaterad.
- Kör säkerhetsskanningar så att du vet att din webbplats är ren från skadlig programvara och inte har blivit hackad.
- Använd "delad testning" för att se om vissa varianter av din webbplats hjälper prestanda; till exempel, om du säljer en produkt, kan du ha två versioner av en viss målsida med olika bilder och formuleringar – delade testningen låter dig se vilken version som har en högre konverteringsfrekvens.
- Följ mina råd om SEO (se punkt #7) och publicera kontinuerligt kvalitetsinnehåll (se punkt #8).
- Hitta trendiga och effektiva sätt att marknadsföra ditt företag online.
- Tillåt webbplatsanvändare att ge dig feedback om din webbplats.
- Fortsätt att kolla in dina konkurrenter då och då för att se vad de gör med sin onlinenärvaro och se om det de har gjort kan fungera för dig också.
- Se till att din webbplats säkerhetskopieras på flera sätt minst en gång om dagen och minst 10 dagar sedan.